משחקי אסטרטגיה מעלום לא תפסו על קונסולות באותה צורה שעל המחשב. פה ושם ישנן הצלחות, כמו Halo Wars, אך בגדול הנסיון להתאים משחקי RTS לבקר לרוב לא הצליחו. המתמודד האחרון באתגר הזה הוא Sudden Strike 4 שאחרי המחשב וה-PS4, מגיע גם ל-XB יחד עם כל ההרחבות שקיבל עד כה. יש מספר החלטות מוצלחות בהתאמת השליטה לקונסולות, אבל העיצוב הבסיסי שדורש ניהול מדוקדק ושורה של תקלות טכניות מקשות להמליץ על המשחק לקונסולות.



Sudden Strike 4 מתרחש בזמן מלחמת העולם השניה ונותן לנו הזדמנות להשתתף בקרבות הגדולים והמפורסמים כחלק מהצבא האמריקאי או הגרמני. המשימות מורכבות מסט קבוע של יחידות שנדרשות לבצע את המשימה (שלרוב מסתכמת בכבישת איזור או הריסת מטרה מסויימת), תוך שימוש בטקטיקות כמו איגוף, השתלטות על מבנים ואף על כלי רכב עוינים. אין פה איסוף משאבים או בניית בסיסים שיסיחו את הדעת מהאקשן והתכנון. מדי פעם מקבלים תגבורת במהלך המשימה, אך לרוב זו תוספת זניחה, דבר שמוסיף לקושי הבסיסי של המשחק. ושיהיה ברור, זה לא משחק פשוט וטעות טקטית אחת מספיקה כדי להרוס הכל. טיל נ”ט אחד יכול לשתק את הטנק שלי ולהפוך אותו למטרה נייחת. צלף גרם לחי”רניקים שלי לדמם עד שחובש הגיע אליהם (בתקווה שהוא עוד בעולם הזה). הידיעה שכל יחידה שהולכת לא תוחלף רק מוסיפה ללחץ. כל זה דורש ניהול מדוקדק תוך כדי קרב, כל שימוש בפקודות ספציפיות לכל יחידה (חיילים יכולים לזרוק רימון, טנקים יכולים לפתוח או לסגור מדפים וכו’). מיקום מחדש של יחידות תוך כדי האקשן הוא קריטי, במיוחד כאשר נתקלים בכוח אויב שמורכב מסוגים שונים של יחידות והייתי צריך יותר אסטרטגיה מאשר סתם לזרוק את כל הצבא שלי עליו.

יש גם קצת מקום להעדפות אישיות מבחינה טקטית שבאה לידי ביטוי בגנרלים. בתחילת כל משימה אפשר לבחור מבין שלושה גנרלים כאשר לכל אחד יש מספר PERKS משלו. מעדיפים להתסמך יותר על חי”ר? תנו להם עוד חובש או תת מקלע. מעדיפים טנקים? תנו להם תחמושת נגד חי”ר או שיפור למיסוך. זה לא משנה דרסטית את המשימות, שכן היחידות שמקבלים בהתחלה נותרות זהות, אבל זה כן דחף אותי לנסות גנרלים חדשים כאשר טקטיקה מסויימת לא צלחה לי. שתי ההרחבות נותנות טיפה יותר מרחב לעניין. מעבר לשינויי תפאורה עם התוספת של דנקירק ופינלנד, המשימות שנוטות להיות גדולות יותר יחד עם תוספות של גנרלים חדשים ויחידות נוספות פותחות אפשרויות טקטיות מסקרנות.


עם זאת, העיצוב שעומד בבסיס המשחק הוא גם זה שמדגיש את הבעיות הגדולות שבו. בצד העיצובי, קשה לבחור קבוצה מסוג מסויים של יחידות. בשביל לבחור מספר יחידות יחד לקבוצה, צריך ללחוץ על A ועם הסטיק הימני להגדיל את קוטר עיגול הבחירה. לחיצה על הסטיק גם תקבע את הכוח הזה כפלוגה ממוספרת ואפשר לעבור בין הפלוגות בלחיצת כפתור. זה מאד נוח כאשר רוצים לבחור כוח גדול שנמצא יחד, אבל אם רציתי רק את הטנקים לדוגמה, הייתי צריך להורות להם אחד אחד ללכת לנקודה נפרדת ואז לבחור את האיזור בו הם נמצאים. זה מסורבל והופך את על ההתעסקות בניהול היחדות, שכל כך קריטית פה, לחוויה מייגעת. אבל זה עוד כלום לעומת העובדה שבערך במחצית הפעמים שנתתי פקודות לחיילים, הם פשוט לא הקשיבו לי. פקודת ירי תוך כדי תנועה לא יצאה לפועל, מה שהוביל לכך שהחיילים שלי פשוט הלכו בכיף לקו האש מבלי להגיב או לא לזוז כשמספר טנקים ארבו להם. החובש שלי כנראה החליט שיש לו פטור מללכת לטפל במספר חיילים אז הם החזירו את נשמתם לשמים הדיגיטליים. גם פה זה עוד היה נסבל ברגעי השקט, אבל כשזה קורה בעת קרבות, במיוחד כשהמשימות ממש לא סלחניות, זה הופך לכמעט בלתי שחיק. תחשבו מה קורה אילו במשחק FPS, בחצי מהפעמים שהייתי לוחצים על ההדק לא הייתם יורים.

הבקר גם רחוק מלהיות הדרך האידאלית לחוות את הקרבות. מעבר לדרכי הסימון ממקודם, בלחיצת הדק כל יחידה מקבלת מספר פקודות ייחודיות וכל הממשק הזה מאד אינטואיטיבי ונוח לתפעול. מצד שני, קפיצה לנקודות מסויימות במסך די מסורבלת שכן הזזת הסטיק הימני אוטומטית מעבירה ליחידה המסומנת, אבל רק אם היא כבר על המסך. אם הייתי בצד השני של המסך, הייתי חייב ידנית לזוז בין איזורים. המעבר הזה הוא לא דרישה נדירה שכן רוב המשימות דורשות פעולות במספר חזיתות במקביל. מעבר לזה, וזה אולי יישמע קטנוני, אין עקביות באיזו כפתור הוא אישור פקודה ואיזה ביטול והם מתחלפים בין הפקודות בצורה שרירותית.

הזמן שלי עם Sudden Strike היה מתסכל בכמה חזיתות. מתחת לכל הבעיות ישנו בסיס אסטרטגי עמוק, עם הרבה משימות מורכבות ומספקות. עם זאת, הצד הטכני הופך את החוייה לכמעט בלתי שחיקה על הקונסולות – דבר שמקשה  לחוות את העומק הטקטי שיש למשחק להציע.

 

 

**קוד למשחק סופק ע”י המפיצה**

השאירו תגובה